Separationsmetoder/ Blandningar kan delas upp
Uppgift:
Du får en blandning av jord, grus, vatten, salt och karamellfärg. Uppgiften är att dela upp de olika ämnena.
Syfte:
Visa att man på egen hand kan planera och utföra ett försök.
Skriva laborationsrapport.
Söka och använda information.
Lära sig om de olika separationsmetoderna.
Hypotes:
Jag tror att man kan separera vissa delar, som vattnet. Jag tror inte att man kan separera grus och jord.
Material:
Sil, tratt, filterpapper, bägare, en stor burk, en petriskål, papptallrikar och aktivt kol.
Utförande:
Vi tog en sil och silade bort vattnet från resten. Vi tog vatten i jorden och gruset och silade det, då fick vi både jord och grus. Vi tog aktiv kol och silade i vattnet, så att vattnet och karamellfärgen separerades. Vi tog mer vatten i blandningen mellan grus och jord så att vi fick lera och grus. Sen silade vi det så att leran och gruset var separerade.
Resultat:
Det gick att separera alla saker i blandningen.
Slutsats:
Jag tyckte att det gick bra, det var lättare att separera sakerna än vad jag trodde.
Felkällor: Man kan ha använt olika mycket aktivt kol. Det kan ha varit olika mycket av alla sakerna i de olika bägarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar