torsdag 20 november 2014

Separationsmetoder

Separationsmetoder/ Blandningar kan delas upp

Uppgift: 
Du får en blandning av jord, grus, vatten, salt och karamellfärg. Uppgiften är att dela upp de olika ämnena. 

Syfte:
Visa att man på egen hand kan planera och utföra ett försök. 
Skriva laborationsrapport. 
Söka och använda information. 
Lära sig om de olika separationsmetoderna. 

Hypotes: 
Jag tror att man kan separera vissa delar, som vattnet. Jag tror inte att man kan separera grus och jord. 

Material:
Sil, tratt, filterpapper, bägare, en stor burk, en petriskål, papptallrikar och aktivt kol. 

Utförande: 
Vi tog en sil och silade bort vattnet från resten.  Vi tog vatten i jorden och gruset och silade det, då fick vi både jord och grus. Vi tog aktiv kol och silade i vattnet, så att vattnet och karamellfärgen separerades. Vi tog mer vatten i blandningen mellan grus och jord så att vi fick lera och grus. Sen silade vi det så att leran och gruset var separerade. 

Resultat: 
Det gick att separera alla saker i blandningen. 

Slutsats: 
Jag tyckte att det gick bra, det var lättare att separera sakerna än vad jag trodde. 

Felkällor: Man kan ha använt olika mycket aktivt kol. Det kan ha varit olika mycket av alla sakerna i de olika bägarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar