fredag 9 oktober 2015

Tänk efter 2:1

T1 Förklara varför (–2) är större än (–5).
(-2) är närmare noll och därför är det större.

T2 a) Förklara varför (–5) – 3 = (–8) och varför 5 – (–3) = 8. 
(-5)-3=(-8)
Man ska ta bort tre från (-5) och då går man nedåt till (-8).

5-(-3)=5+3=8
Man vänder det negativa talet (-3) till ett positivt tal 3.

b) Vilka olika betydelser har minustecknen i 5 – (–3) = 8?
Det första minustecknet betyder "ta bort" medan det andra betyder att det är ett negativt tal. 

T3 
a Vad menar man när man säger: ”plus minus noll”
Det betyder att det ligger precis mellan de positiva och de negativa talen. 

b
 Vilken är lösningen till ekvationen x + 6 = 4?
X+6=4      X=(-2) 
(-2)+6=4

c Det tog lång tid innan man började räkna med negativa tal, trots att man länge använt subtraktioner. Varför?
För att man trodde inte att det fanns tal som var mindre än noll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar