onsdag 17 februari 2016

Uppgifter s. 220

7. Resonera om begreppet identitet och hur det kommer sig att människor kan ha många olika identiteter. 
Identitet är hur man är som person. Man kan ändra sin identitet efter hand som tiden går, man behöver inte ha samma identitet hela livet. 
Jag blir påverkad av familj och vänner. Jag påverkas av familjen för att jag automatiskt gör som de i familjen. Jag blir påverkad av vännerna för att när de gör något speciellt nästan hela tiden så börjar jag också göra det efter ett tag. Men jag gör inte samma saker när jag är med kompisar som när jag är med familjen. 

8. Vilka olika sexuella identiteter finns det? Använd begreppet hbtq i ditt svar.
Det finns heterosexuella; vilket betyder att de blir förälskade i personer av motsatta kön, homosexuella; som betyder att de blir förälskade i personer av samma kön och bisexuella som blir förälskade i personer av båda könen. 

Det finns också en del som inte känner någon sexuell lust för andra människor och de kallar sig för asexuella. Transpersoner anser att de är födda i fel kropp, och de kan vara både hetero-, homo-, bi-, eller asexuella. De som är queer ifrågasätter de normer som finns och vill inte ange någon av de tidigare kategorierna som sin sexuella identitet. 

Sen finns det de som säger att de är lite av allt; homo-, trans- och queeridentiterna och de har den gemensamma förkortningen hbtq

9. Resonera om olika uppfattningar kring kärlek och sexualitet inom religionerna. Hur kommer det sig att sådana uppfattningar förändras över tid?
Kristendomen- Tidigare i den kristna religionen så trodde man på ett liv efter döden (himmelriket). Och därför så tänkte man att man inte behövde någon partner. Idag så ser man sin sexualitet som en gåva från Gud, och man måste ta vara på den. 

Judendomen/ Islam- Det är ovanligt att människor inom judendomen och islam bör avstå från sex. Det finns gamla traditioner i dessa religoner som uppmuntra den fysiska kärleken mellan man och kvinna. Det ses som en plikt för de troende att ingå äktenskap och skaffa barn. Men en del judar och muslimer stödjer dock kristendomens traditionellt negativa syn på sex utanför det traditionella äktenskapet. Man hänvisar då många gånger - precis som vissa kristna - till särskilda textställen i de heliga skrifterna när man tar avstånd från homosexuell kärlek till exempel. 

10. Det finns många ord som på olika sätt handlar om medmänsklighet. Vad är det för skillnad på engagemang, humanitet, solidaritet, filantropi, altruism, sympati och empati? Använd en ordbok eller internet för att ta reda på betydelsen. Sätt sedan orden i den ordning som du tycker är viktigast. Motivera ditt val.
Engagemang - Intresse, deltagande
Humanitet - Mänsklighet, medkänsla
Solidaritet - Sammanhållning, kamratanda
Filantropi - Människokärlek, välgörenhet
Altruism - Osjälviskhet, oegennytta
Sympati - Medkänsla, förståelse
Empati - Inlevelse, medlidande




Ordningen med de ord jag tycker är viktigast är: 
Humanitet, altruism, sympati, filantropi, empati, solidaritet, engagemang. 
Jag tycker det för att jag tycker att det är viktigt att man bryr sig om andra och inte bara bryr sig om sig själv. Det är också viktigt att man har kamratanda och sammanhållning för då blir det lättare att jobba tillsammans med andra och sammarbeta. 

11. Resonera om likheter och skillnader i synen på döden inom olika religioner. Använd begreppen uppståndelse och reinkarnation.
I alla religioner utgår man från att det finns ett liv efter döden, men uppfattningarna om hur det livet ser ut skiljer sig mellan de. I judendomen, kristendomen och islam så är uppståndelsetanken också viktig. I kristendomen och islam så föreställer sig de troende att människan kan få ett evigt liv i ett fantastiskt himmelrike som kallas paradiset. Man de döda kan också få ett evigt straff om de har levt på ett felaktigt sätt.
Det är mer osäkert vad som händer efter döden i de judiska traditionerna, det är endast Gud som kan veta något om hur uppståndelsen går till. 

Man talar om reinkarnation inom buddismen och hinduismen, det innebär att man tror att de döda återföds i en ny kropp. Det finns ett särskilt system för detta enligt hinduismen, den som har levt ett gott liv kommer att återfödas som en bättre människa medan de som inte har ansträngt sig föds i en sämre situation. Det kan tex bli en fattig tiggare, man kan också födas som ett djur. Men inom både hinduismen och buddismen menar man att det bästa är att inte återfödas alls, idealen är att själen förenas med världsalltet. 

12. Ge exempel på hur man som icke-troende kan tänka på hur livet blir efter döden.
De som inte tillhör någon av religionerna brukar säga lite skämtsamt att de inte tror på ett liv efter döden utan ett liv före döden. De som inte har någon religiös tro brukar ändå tänka på hur det ska bli i framtiden när de inte längre finns på jorden. Ett vanligt tema på borgerliga begravningar brukar vara hur den dödes åsikter och uppfattningar om livet kommer att föras vidare av nya generationer människor som delar den dödes värderingar. Minnet kan också vara en viktig del av framtiden och livet efter döden för de icke- troende. Om en människa är ihågkommen så är hon inte riktigt död, minnet av den döde lever vidare. 

  1. Vad betyder ordet dygd och vad skiljer dygdetiken från de andra etiska modellerna?

Dygd betyder god egenskap och god moral. Dygdetiken ställer frågor om hur människan är, till skillnad från de andra etikerna så är det inte handlingen i en viss situation som är det viktiga. Det viktiga är istället den som utför handlingen. 

wordlist - Adventures of a Backpacker


torsdag 11 februari 2016

Wordlist - Rabbit Proof Fence

English
Swedish
Outback
Vildmark
Cover
Omfatta
Reach
Komma till
Admire
Beundra
Correction
Rättelse
Neither…nor
Varken…eller
Brave
Modig
Set up
Inrätta
Attend
Vara närvarande
Authority
Myndighet
By force
Med våld
Maid
Hembiträde
Harshly
Hårt, strängt
Whip
Piska
Solitary confinement
Isoleringscell
Dreadful
Avskyvärd
Porridge
Gröt
Jorney
Resa
Whatsoever
Som helst
Trap
Fånga, snara

tisdag 9 februari 2016

Sidan 142

2. Tänk dig att någon du känner har blivit utsatt för en kränkning på internet. Argumentera för och emot risken att ett inlägg som du skriver för att försvara din vän också skulle kunna fungera som en björntjänst.
Om jag skriver ett inlägg för att skydda min kompis, så skulle jag själv kunna bli utsatt för kränkningar. 

Jag kan också skriva på fel sätt så att de som läser inlägget tror att jag menar något illa mot specifikt de. 

Det kan också vara så att då kan mobbarna tro att den mobbade är för feg för att våga säga ifrån själv och då tycker de att det är roligare och fortsätter. 

Det skulle också kunna vara fler som går in och mobbar. Till slut kan det vara 50 mot 2 istället för tex 2 mot 1. 

Men om jag inte skriver ett inlägg så kanske kränkningarna fortsätter och då kan det leda till värre saker som självmord. 

4. Vad är det för skillnad mellan att ha ansvar, ta ansvar och få ansvar?
En person kan ha ansvaret för något, som tex tvätt och städning. Man måste ta ansvaret för sina egna saker. Vi får mer och mer ansvar ju äldre vi blir. 

5. Ge några exempel på hur sambandet mellan frihet och ansvar har tolkats av olika filosofer och i olika religioner.
Ett exempel är något som den irländska författaren G.B. Shaw, han skrev: ”Frihet betyder ansvar. Det är därför de flesta människor fruktar den.”
I antikens Grekland var det många som trodde att ödesgudinnorna hade bestämt livets gång i förväg. 

Sokrates menade att han kunde skilja mellan rätt och fel, varje gång han var på väg att göra något som var dåligt så hörde han en inre röst som varnade honom. Det är många som menar att han syftade på det vi idag kallar samvete. 

Jean- Paul Sartre, den franska filosofen, påstod att människan var ”dömd till frihet”. Han menade att alla människor är tvungna att välja, och att det enda människan inte har valt är att födas. Ett citat från Jean- Paul Sartre: 
Människan är dömd till frihet. Dömd - eftersom hon inte har skapat sig själv - men ändå fri. När hon en gång har kastats ut i världen, är hon ansvarig för allt hon gör. 

Enligt koranen så har Gud all makt och att Gud ytterst bestämmer över allt. Men Gud har samtidigt gett människan full frihet att välja mellan ont och gott. När som helst kan djävulen försöka locka människor att begå dåliga handlingar. Men människan har enligt koranen ändå alltid ansvar för sina egna handlingar, de kan antingen göra som Gud säger eller inte. Man kan inte skylla på att man har blivit lurad av djävulen, men man kan också ändra sig och få upprättelse om man har gjort fel. 

Man har en liknande uppfattning inom judendomen, när Adam och Eva åt av frukten så gjorde de fel. De förstod att de var nakna och att de måste dö. Det följer ett ansvar med kunskapen om livet; att försöka göra det goda. Människan är god i grund och botten. Gud har gett henne många möjligheter till det goda, trots att det inte finns någon människa som aldrig gör fel. Den som ångrar sig och försöker ställa allting till rätta blir förlåten av Gud. 

7. De flesta betraktar numera drogberoende och alkoholism som en sjukdom. Trots det menar organisationen AA att det endast är alkoholistens eget ansvar som kan rädda denne. Resonera om organisationens syn på ansvar.
De anser att de som klarar av att vara nyktra visar att det går att leva utan alkohol, vilket gör att medlemmarna blir förebilder för varandra. Det innebär då att var och en inte bara har ansvar för varandra utan för hela gruppen. Det gör då att det blir lättare att fortsätta hålla sig nyktra. Det är deras eget ansvar att sluta dricka. 

8. Vem har störst ansvar för att en vara inte skadar miljö, människor eller djur? Är det företaget som tillverkar varan, affären som säljer den eller konsumenten som köper den? Motivera ditt svar.
Jag anser att det är människorna som har störst ansvar för att en vara inte skadar miljön. Jag tycker det för att det är inte djuren som kommer på idéerna om nya varor, och det är inte de som skapar varorna heller. Jag tycker att det är företaget och affärens fel. Företaget som tillverkar varan förstör miljön pga alla utsläpp och allt som behövs för att skapa varorna. Affären som säljer varorna påverkar miljön när de fraktas till butikerna. Men jag tycker också att det är köparens fel för att den köper produkten och använder den, sen slänger köparen bort den utan en tanke på miljön. 

10. Resonera om skillnader och likheter mellan ”vanlig” mobbning och nätmobbning.
Likheter mellan vanlig mobbning och nätmobbning är att det är kränkningar oavsett. Det får samma påverkan, man mår lika dåligt av det oavsett om det är nätmobbning eller vanlig mobbning. Det används hot i både vanlig mobbning och nätmobbning. 


Skillnader mellan nätmobbning och vanlig mobbning är att med nätmobbning så vågar mobbaren inte säga det ”face to face” utan h*n skriver det på nätet istället. I vanlig mobbning så kan det också förekomma våld av olika slag, vilket inte kan förekomma i nätmobbning. Man säger/ gör inte heller samma saker i vanlig mobbning och nätmobbning. 

söndag 7 februari 2016

S. 65

6. a) PJ: Man kanske inte vet vems pengarna är, och då kan man inte lämna tillbaka de till sin ägare. 
PN: Man ska inte behålla något som inte är ens eget. Mitt är mitt och ditt är ditt. 

KJ: Den som hittar det får behålla det. 
KN: Det skulle kunna klassas som stöld. 

b) PJ: Man har rätt till ett privatliv. 
PN: Föräldrarna måste få lov att veta var dess barn befinner sig. 

KJ: Då kanske föräldrarna förbjuder en till att gå dit igen. 
KN: Får föräldrarna reda på var man hade varit sen så hade det kunnat få stora konsekvenser. 


c) PJ: 
Man ska inte ljuga, man ska alltid tala sanning. 

PN: 
Man sårar personen. 

KJ: 
För att skydda. Blir trevligare. 

KN: 
Kan tro att den inte är omtyckt. Det kan bli roligare. 


7. När man inte har bråttom så tycker man att alla andra kör väldigt fort, men när man själv har bråttom så tycker man att de andra kör för långsamt. Om alla skulle följa hastighetsskyltarna och köra i rätt hastighet så skulle detta inte längre att vara ett vardagsproblem. 


8. En religion säger att man ska göra en sak, men lagen säger tvärt emot. 

9. Det skulle finnas mindre brottslighet, och då skulle man behöva färre poliser och domstolar. Man skulle bli smartare. Man skulle kunna lägga pengarna på annat. 

3. Pliktetik är vad man förväntas göra, det är ens plikt att göra på ett visst sätt. Konsekvensetik är vad som kommer att hända när man gör något, vad konsekvenserna kommer att bli av en handling. 


måndag 18 januari 2016

plikt och konsekvensetik

Ska man tala om för läraren att någon fuskar på ett prov?


 Ja, enligt konsekvensetiken: Ja, annars kanske den personen tror att det är okej att fuska och gör det igen och då lär sig den personen ingenting. 

Nej, enligt konsekvensetiken: Den personen kanske har stränga föräldrar som förväntar sig ett visst resultat och personen kanske får det ännu värre hemma om föräldrarna vet att personen fuskar och inte är så duktig själv. Även om personen får en tillsättning så är det inte säkert att den inte fortsätter att fuska på prov i framtiden. 

Ja, enligt pliktetiken: Att bryta mot en av skolans regler måste få följder, annars kanske det är fler som börjar fuska. 

Nej, enligt pliktetiken: Personen måste få en chans till för att kunna förbättra sig. Det kanske bara var en tillfällighet att personen fuskade. 



Ska man svara ärligt att man tycker att kompisens tröja är ful?


Ja, enligt konsekvensetiken: Man skyddar kompisen från att bli mobbad av andra som kanske också tycker att tröjan är ful. 

Nej, enligt konsekvensetiken: Kompisen kan bli sårad även om den inte visar det. 

Ja, enligt pliktetiken: Som kompis så säger man det för att man vill skydda kompisen från andra. 

Nej, enligt pliktetiken: Den personen kanske inte har något annat val än att ha på sig tröjan, personens familj kan ha det svårt med ekonomin hemma och då har de inte råd med några andra tröjor. 



Ska de som inte samlat ihop pengar få följa med på tränings­­-
lägret nästa sommar?


Ja, enligt konsekvensetiken: Det kanske inte är alla som kan bidra med pengar till resan pga dålig ekonomi hemma eller något annat. 

Nej, enligt konsekvensetiken: Det skulle bli orättvist ifall det bara var vissa som skulle samla ihop pengar men att ändå alla skulle få följa med. 

Ja, enligt pliktetiken: Alla ska ha samma förutsättningar, oavsett om man har samlat ihop pengar eller inte. Det kan finnas olika anledningar till att vissa personer inte har bidragit, det kan tex vara dålig ekonomi hemma. 

Nej, enligt pliktetiken: Man måste bidra med något för att få vara med. Man kan inte tro att man har speciella privilegier. 



Ska man ge pengar till någon som tigger på gatan?



Ja, enligt konsekvensetiken: Man måste visa medlidande till de som har det värre än en själv. 

Nej, enligt konsekvensetiken: Det kommer inte att bli färre tiggare på gatorna om man ger pengar till de som finns nu. 

Ja, enligt pliktetiken: Man hjälper behövande och visar att man bryr sig om andra människor. 

Nej, enligt pliktetiken: Det är inte vårt ansvar att försörja tiggarna, ju fler som får pengar av oss desto fler kommer det att komma. Till slut kommer tiggarna att vara rika medan de som gett de pengar kommer att ha förlorat på det. 



















1 Du märker att en av dina klasskamrater fuskar på ett prov. Ska du tala om det för läraren?
Ja, jag ska berätta för läraren. Det är inte okej att någon skriver av andras svar och sen får rätt för det. 


2 En kompis har köpt en ny tröja som du tycker har en ful färg. Ska du svara ärligt eller inte när kompisen frågar vad du tycker om den nya tröjan? 
Jag skulle nog säga att jag inte tyckte om färgen på tröjan men jag skulle också säga att kompisen fick ha vad den ville på sig, det är ju trots allt den som ska ha tröjan på sig och inte jag. Alla har rätt till sina egna åsikter. 


3     Ditt fotbollslag har samlat ihop pengar men alla har inte hjälpt till lika mycket. Ska de som knappt gjort något få följa med på träningslägret i sommar?
Jag tycker att alla ska få följa med, men nästa gång man ska samla ihop pengar till en resa eller ett träningsläger så är det de som inte har hjälpt till lika mycket som får samla ihop det mesta den gången. Det kan ju också vara så att de som inte har bidragit kan ha vissa anledningar, dess familj kanske har det dåligt ekonomiskt. 


4     Du passerar förbi en kvinna som tigger pengar. Du har fem kronor som du inte behöver just nu i din ficka. Ska du ge bort pengarna eller inte? 
Jag skulle nog ge bort den, fem kronor är inte så mycket för mig men det är mycket för de som behöver det. Eftersom det inte finns så mycket man kan köpa för fem kronor och jag inte behöver pengarna så kan jag ju lika gärna ge den till någon som verkligen behöver den. 


Kom- ihåg tips - skriva Svenska

Ha med fler beskrivningar i mina texter.

Variera meningsbyggnaden.

Hålla mig till samma tempus.

Göra fler sammankopplingar.

Skriva mer utförligt.