Summary:
LINK: Link was brought, and he thought it was Ginger who had changed his mind and he wanted Link out of his bedroom. He opened his eyes and when his mind cleared he released that it wasn't Ginger, it was the police. It was still dark, and he thought that the police would arrest Link and Ginger or something like that but when they had packed and was on their feet the police went of. Ginger thought the clock was around six.
Link asked him what they should do, and Ginger asked if Link had any moneys. Link told him what he had, and then they went to a all- night kebab house. They bought coffee and then sat they and talked the whole morning. But when all the breakfast- time costumers started drop in and started to give Link and Ginger dirty looks, they decided to leave and go somewhere els.
They walked and walked the whole day, before they came to a church. In the same time they walked Ginger asked people for moneys, some of them just past like we warn't there but the other was nicer and gave us some moneys. When we came to the church Ginger counted the moneys and released that they had enough money to eat cheese rolls to lunch. They eat the cheese rolls in the church.
SHELTER: On his way to inspect theatreland it was two dossers approached him, and asked for change.
tisdag 7 juni 2016
Rika och fattiga länder - s.119
1 Vad är typiskt för ett i-land?
Ett i-land är ett industriland och de är rika. De har en balanserad inkomst och en bra ekonomi. Har bra utbildningar, 95% av alla vuxna kan läsa och skriva. Sjukvården kan för det mesta hjälpa de behövande. De har bra sjukhusmiljöer, bra verktyg och mediciner och de har bra sjukhuspersonal som är rätt utbildade.
2 Vad är typiskt för ett u-land?
Ett u- land är ett utvecklingsland. De lever ett sämre liv och är ofta fattiga.
a Försök förklara varför u-länderna är fattiga.
Eftersom de inte har kommit så långt i sin industriella, sociala och ekonomiska utveckling.
3. a) Vad är det för skillnad mellan att mäta välstånd i BNI per capita och HDI?
BNI per capita är det sammanlagda värdet av ett lands alla inkomster dividerat med antalet invånare. HDI är när man visar hur det är att leva i ett land. Man kan säga att HDI beskriver välfärden medan en ekonomisk inledning istället beskriver välståndet i ett land. De tre kriterierna är förväntad medellivslängd utbildning och medelinkomst. Förväntad livslängd är medelåldern av människorna i ett land. Ett land vill ha så hög livslängd så möjligt. Medelinkomsten är hur mycket människorna i ett land tjänar. Med en bättre utbildning kan det tex bli fler och bättre läkare vilket det är ett stort behov av i de fattiga länderna.
b) Hur räknas HDI-index fram?
Det beräknas med hjälp av tre steg. De beräknar hur länge en människa kan förväntas leva i genomsnitt. Utbildningsnivån mäts genom skriv- och läskunnigheten och hur många det går i skolan och får högre utbildning. De tredje steget är levnadsstandarden som mäts i BNI per capita.
5. Vad finns det för samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser?
Folk som är fattiga har ganska låg levnadsstandard och de har inte så hög inkomst. Eftersom de har dålig inkomst så har de inte råd med mat, vatten och läkemedel.
De kanske inte har tillräckligt med mat och friskt vatten vilket kan leda till sjukdomar och svält. Om det är folktät och det är en som blir sjuk så är det lätt för sjukdomen att sprida sig och då är det fler som blir drabbade.
Om det är mycket regn under ett år så kan deras skördar blir förstörda, och det leder ju också till att det blir för lite mat för att det ska räcka till alla, men det blir samma utgång ifall det inte regnar alls. Det blir för torrt för att skörden ska kunna växa.
Det kan ju vara så att det fattiga landet har mest berg så finns det nästan ingen plats att så på vilket gör att man inte får tillräckligt med skörd och det leder till att de som bor i de mest drabbade områdena i det landet.
6. Förklara sambandet mellan sårbarhet och fattigdom.
Om det sker tex en jordbävning så drabbar det de fattiga länderna mer, eftersom de har sämre hus, som lättare kan falla ihop. Dessutom så är de fattiga länderna inte lika väl förberedda på sådana naturkatastrofer eftersom de inte har tillräckligt med pengar för att kunna skaffa förnödenheter och andra saker som man behöver vid en oväntad katastrof.
Sen har de inte råd att bygga upp ett nytt samhälle och återställa alla skadorna som skett efter en katastrof. Det kostar ju jättemycket att bygga upp ett enda hus igen och om då hela samhällen faller ihop till rasmassor i naturkatastrofer så har man nästan ingen möjlighet att bygga upp det igen.
7. I vilka former ges bistånd till fattiga länder?
Det ges bistånd i form av hälsovård och utbildning genom att bygga skolor och sjukhus. Dessutom genom teknik till industri och jordbruk. Det kan också ges bistånd genom att införa effektivare odlingsmetoder och grödor som ger större skördar. Men ett bistånd kan också ges i form av lån. Men om ett land ger ett lån i bistånd så kan de skriva in i kontraktet att landet som får biståndet måste köpa något annat från det landet för en viss bestämd summa.
onsdag 1 juni 2016
Källkritik - debatt abort
Jag har använt mig av 1177 vårdguiden, jag har jämfört den med ungdomsmottagningens (umos) hemsida och det står samma sak på båda sidorna. 1177 är en säker sida liksom UMO eftersom de är skrivna av personer som är specialister inom ämnet och som vet va det handlar om, de är även läkare.
Min andra källa är en tidningsartikel ur tidningen Dagen. Den blev skriven den 20 februari 2014 av Mats Selander som är talesperson för Kristna värdepartiet. Dagen är en politiskt oberoende tidning med kristen grund.
RFSU är en ideell organisation för sexualupplysning och sexualpolitik. Eftersom de är en organisation så har de en styrelse. Styrelsen kollar antagligen vad som är rätt och fel på hemsidan. Deras högst beslutande organ är kongressen, det är den som väljer ut personer till styrelsen.
måndag 30 maj 2016
Gympaläraren - reflektion
1. Jag tycker att det är ganska likt här. Det är många som sitter med telefonerna eller med datorerna även på rasterna. På de korta rasterna så stannar de flesta kvar inne i klassrummen och sitter kvar framför datorn. Och går man ut så sätter man sig på en av bänkarna utanför och håller på med telefonen istället. Det finns också rätt många som håller på med telefonen på lektionerna, men vissa sitter också och spelar på datorn istället för att jobba.
2. Man skulle kunna fixa till skolgården så att det finns mer att göra. Så som det ser ut nu så finns det inte så jättemycket att göra på rasterna. Det mesta man kan göra är att gå till pingisbordet eller fotbollsplanen och alla tycker inte om att spela fotboll, vilket gör att det inte finns så mycket att göra för de som inte vill spela fotboll.
3. Jag tror inte att man ska behöva ha en Kalle på varje skola för att få situationen att ändra sig, det behövs bara engagerade vuxna och barn som faktisk vill ha förändring.
4. Jag tycker att det var bra att de fick lov att bestämma själva hur de ville jobba för att få fram resultat, men det var lite mindre bra att de använde ipaden till att söka information för det kan ju vara så att det kan finnas de som låtsas som att de inte har hittat information och träningssätt bara för att slippa jobba så mycket.
fredag 27 maj 2016
Diagram
Födelsemånad:
Födelsedatum:
Stjärntecken:
Fritidsintresse:
torsdag 26 maj 2016
Utvärdering - filmarbete
- Titel, deltagare.
Vår film heter mördaren och de som var med i filmen var jag, Aisa, Hannes, Max och Carolina.
- Filmens handling, ca 3 meningar
Filmen handlar om Aisa som är mobbad. Sen blir hon mördad och alla misstänker mobbaren. Men i själva verket så var det Max som mördat henne, men han stoppar ner mordvapnet i mobbaren väska för att det ska verka som att hon är den skyldiga.
- Hur upplevde du arbetsprocessen?
Jag tyckte att det var ganska lagom med tid, eftersom man hade tid till att göra nya tagningar och ändra saker. Om man inte hade haft så mycket tid som vi hade så kanske man inte hade hunnit med allt. Vi hade 7 veckor på oss.
- Hur fungerar kombinationen musik och film?
Jag tycker att kombinationen passar ganska bra, på de delarna där vi har satt in musik så passar musiken bra till handlingen just den scenen som visades just då.
- Hur har arbetsfördelningen fungerat i gruppen?
Jag tycker att vi har jobbat bra, alla har hjälpt till med olika saker, och vi har lyssnat på varandra. Vi samarbetade med de olika uppgifterna. Men även om alla jobbade bra så var det vissa som jobbade mer än andra.
- Vad har varit utmärkande med er film?
Vi har tagit en massa olika idéer och slagit ihop det till en film. Tex mobbning, mord och rasism.
- Vad har du lärt dig?
Jag har lärt mig att det är en del saker man måste tänka på innan man kan göra en film, men också att med bra samarbete så kan en film bli mycket bättre än om en person bara skulle använda sina egna idéer inte och inte lyssnar på de andra i gruppen.
- Vem har arbetat med storyboard/ manus/ rekvisita/ bild/ redigering?
Storyboarden gjorde Max, manuset hjälptes vi åt med men det var mest Max och Hannes. Rekvisita hjälptes vi åt med att hitta. Filmningen hjälptes vi åt med, den som inte skulle vara med i scenen vi skulle filma fick göra det. Redigeringen gjorde mest Hannes men Max hjälpte också till lite. Hannes frågade oss flera gånger om vi tyckte att det var bra.
- Two stars and a wish.
Jag tyckte att det var roligt att få jobba med filmer i grupper eftersom man får lära sig att samarbeta på ett bra sätt vilket är viktigt när man gör film för annars blir filmen bara en katastrof.
Det var också roligt eftersom man fick lära sig hur man ska arbeta för att få en film att bli bra, vilka verktyg man ska använda och hur man ska få det att fungera.
Det som var lite svårt var att komma på vad man skulle göra för en film, vad den skulle handla om och hur det skulle sluta. Vi alla hade olika idéer eller också så hade man inga idéer alls. Till slut så tog vi flera olika idéer och slog ihop de olika idéerna till en stor.
Vår film heter mördaren och de som var med i filmen var jag, Aisa, Hannes, Max och Carolina.
- Filmens handling, ca 3 meningar
Filmen handlar om Aisa som är mobbad. Sen blir hon mördad och alla misstänker mobbaren. Men i själva verket så var det Max som mördat henne, men han stoppar ner mordvapnet i mobbaren väska för att det ska verka som att hon är den skyldiga.
- Hur upplevde du arbetsprocessen?
Jag tyckte att det var ganska lagom med tid, eftersom man hade tid till att göra nya tagningar och ändra saker. Om man inte hade haft så mycket tid som vi hade så kanske man inte hade hunnit med allt. Vi hade 7 veckor på oss.
- Hur fungerar kombinationen musik och film?
Jag tycker att kombinationen passar ganska bra, på de delarna där vi har satt in musik så passar musiken bra till handlingen just den scenen som visades just då.
- Hur har arbetsfördelningen fungerat i gruppen?
Jag tycker att vi har jobbat bra, alla har hjälpt till med olika saker, och vi har lyssnat på varandra. Vi samarbetade med de olika uppgifterna. Men även om alla jobbade bra så var det vissa som jobbade mer än andra.
- Vad har varit utmärkande med er film?
Vi har tagit en massa olika idéer och slagit ihop det till en film. Tex mobbning, mord och rasism.
- Vad har du lärt dig?
Jag har lärt mig att det är en del saker man måste tänka på innan man kan göra en film, men också att med bra samarbete så kan en film bli mycket bättre än om en person bara skulle använda sina egna idéer inte och inte lyssnar på de andra i gruppen.
- Vem har arbetat med storyboard/ manus/ rekvisita/ bild/ redigering?
Storyboarden gjorde Max, manuset hjälptes vi åt med men det var mest Max och Hannes. Rekvisita hjälptes vi åt med att hitta. Filmningen hjälptes vi åt med, den som inte skulle vara med i scenen vi skulle filma fick göra det. Redigeringen gjorde mest Hannes men Max hjälpte också till lite. Hannes frågade oss flera gånger om vi tyckte att det var bra.
- Two stars and a wish.
Jag tyckte att det var roligt att få jobba med filmer i grupper eftersom man får lära sig att samarbeta på ett bra sätt vilket är viktigt när man gör film för annars blir filmen bara en katastrof.
Det var också roligt eftersom man fick lära sig hur man ska arbeta för att få en film att bli bra, vilka verktyg man ska använda och hur man ska få det att fungera.
Det som var lite svårt var att komma på vad man skulle göra för en film, vad den skulle handla om och hur det skulle sluta. Vi alla hade olika idéer eller också så hade man inga idéer alls. Till slut så tog vi flera olika idéer och slog ihop de olika idéerna till en stor.
onsdag 25 maj 2016
Stonecold - Summary week 21
Iv'e been reading from page 36 to page 43.
Summary:
Summary:
SHELTER: Shelter talks about how easy it is to fall into a pattern. Like killers, their patterns can be which victims they chose, but it can also be which place the killers leave their victims. He says that he tries not to have a pattern but it is unavoidable to not fall into a pattern. It's because he always helps dossers, but he picks out some males and some females.
In this part he helps a girl who has been on a hotel because she needed to go on the toilet. Shelter pretends that he is working at the hotel security. He says that she has to come with him to answer some questions or she can follow him home.
LINK: Link was walking for a long time, looking for a place to sleep. He found a doorway, and it was both deep and unoccupied but he wasn't sure whether he would stay there or not. He thought about what happened before, and he was afraid it would happen again. He thought that if someone would sleep there, that person would have been there at that time. Link decided that he would stay there and sleep. At the same time he wiggled into his sleeping - bag and dropped his head on his pack another man arrived. Link asked him the stupid question; is this your place? The man answered that it wasn't, and he said that they both could sleep there. They asked each other some questions, the other man's name was Ginger. Ginger told Link that if he was really hungry he could smoke because then it would feel better. Link gave Ginger his last Snickers even if he was hungry too.
LINK: Link was walking for a long time, looking for a place to sleep. He found a doorway, and it was both deep and unoccupied but he wasn't sure whether he would stay there or not. He thought about what happened before, and he was afraid it would happen again. He thought that if someone would sleep there, that person would have been there at that time. Link decided that he would stay there and sleep. At the same time he wiggled into his sleeping - bag and dropped his head on his pack another man arrived. Link asked him the stupid question; is this your place? The man answered that it wasn't, and he said that they both could sleep there. They asked each other some questions, the other man's name was Ginger. Ginger told Link that if he was really hungry he could smoke because then it would feel better. Link gave Ginger his last Snickers even if he was hungry too.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)