tisdag 3 november 2015

Reflektion träning och kondition

1. Utvärdera målet för din tid på Gunnesborundan, dvs hur har din kondition påverkats under perioden, har din/a metoder  fungerat, varför?
Jag klarade inte av att springa Gunnesborundan på den tiden som jag hade som mål och det var 24 minuter, men jag var ändå några sekunder snabbare. Första gången så sprang jag rundan på 25.30 minuter och denna gången sprang jag den på 25.17 minuter. Min kondition har blivit lite bättre under perioden som vi har jobbat med kondition. Jag har inte kunnat utföra det som var min metod eftersom jag inte har haft tid men däremot så har jag ridit flera gånger i veckan istället och det är nästan lika ansträngande och jobbigt som att jogga. 

2.  Upplever du att du märkt en förbättring av din kondition på något mer sätt (du orkar mer) sedan v.35? På vilket/vilka sätt?
Jag tycker att min kondition har blivit lite bättre för jag orkar lite mer än jag gjorde innan men den kan bli mycket bättre. 

    3.  Du har under 6-7 veckor fört träningsdagbok. Sammanfatta kortfattat hur du tränat på egen hand eller i din förening.
    Jag har cyklat och gått dit jag ska varje gång det har gått att göra det, så istället för att ta bussen till skolan så har jag cyklat eller gått. Jag har också ridit och varit i stallet.

    4.  Vad tycker du om att skriva träningsdagbok? Fördelar / nackdelar?
    Jag tycker att det är ganska bra att skriva träningsdagbok för då kan man hålla koll på vad man har gjort och när man har gjort det. Däremot kanske man inte alltid hinner skriva i dagboken och ibland kan man glömma det och sen när man ska skriva så kommer man inte ihåg vad det var man hade gjort. 

    5.  Har du under dessa veckor förändrat din egen träning? Varför? Varför inte?
    Det enda jag har tränat innan detta arbetsområdet har varit när jag har ridit så jag har nog förändrat min träning lite eftersom jag har börjat träna lite mer nu. 

    6.   Vilka fördelar i vardagen har du om du är vältränad och har god kondition?
    Man orkar göra fler saker på dagarna och man kan göra det snabbare. Man kan koncentrera sig bättre på lektionerna också. Man blir inte lika lätt trött. 

    7.   Tror du att du kommer att fortsätta med att träna din kondition fortsättningsvis?
          Varför ? Varför inte?
    Jag ska försöka att fortsätta träna min kondition eftersom jag vill få bättre kondition men det är inte säkert att jag hinner träna upp den så mycket, men det blir ändå lite konditionsträning i stallet. 

    8.   Utvärdera hela arbetsområdet, dvs konditionsträningen, orienteringen, lagspelen.
    Jag tycker att hela arbetsområdet har varit ganska kul, för det var kul att göra något som man inte brukar göra. Det var ganska jobbit med konditionsträningen och orienteringen men det var kul samtidigt. Jag tyckte att lagspelen var roligast speciellt när det bara var tjejer. 


    Idrottsdagbok:

    Söndagen den 6/9 så cyklade jag till nova och tillbaka. 

    Tisdagen den 15/9 så orienterade vi i Skrylle.

    Söndagen den 20/9 så gick jag till och från Vallkärra från Norra Fäladen. 

    Tisdagen den 29/9 så delade vi in oss i grupper och i grupperna skulle vi hitta på en dans som skulle passa till en viss låt. 

    Torsdagen den 1/10 så red jag i ungefär en timme.

    Fredagen den 2/10 så red jag också i ca en timme. 

    Lördagen den 3/10 så red jag i lite mer än en timme. 

    Måndagen den 5/10 så visade vi upp våra danser som vi hade gjort i grupper.

    Tisdagen den 6/10 så var vi i friskis huset och provade på spinning och gym. Vi hade först spinning i 45 minuter och sen var vi på gymmet i 45 minuter.  


    Måndagen den 12/10 så joggade jag ca 3 km. 





    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar