måndag 14 november 2016

Källkritik - Vietnamkriget

Jag har använt mig av källorna: 

ne.se
Nationalencyklopedin (ne.se) är ett ledande digitalt kunskapsföretag som utvecklar och erbjuder produkter och tjänster för dagens och morgondagens kunskapsbehov. De har höga kvar på tillförlitlighet, tillgänglighet och användarupplevelse. 

NE:s källor är ämnesexperter och skribenter och de har i sin tur egna trovärdiga källor. Detta gäller även NE:s ämnesredaktörer. Dessutom är det en trovärdig källa eftersom det alltid kollas så att all fakta stämmer, och så rekommenderar skolan den som en trovärdig källa. Jag har även använt NE för att jämföra med fakta från andra sidor. 


En annan källa jag har använt mig av är so-rummet och so-rummet är en gratis digital lärresurs, och det är även Sveriges största och mest välsorterade länkbibliotek för skolans SO- ämnen. 

Sidan drivs av Robert de Vries som är en utbildad gymnasielärare inom historia, religion och samhällskunskap. Han har många års erfarenhet som SO- lärare i Göteborg. Men det finns också många olika skribenter med på sidan, och en stor del av so-rummets textmaterial är därför skrivet av andra lärare, författare och ämnesexperter/ sakkunniga. 

So-rummet är en politiskt neutral webbplats, och texterna på sidan är skrivna av personer med stora kunskaper inom det berörda ämnet. Texterna är tänkta att fungera som en introduktion eller en sammanfattning till de olika områdena. Däremot är so-rummets fakta sällan helt objektiv eftersom den oftast baserar sig på tolkningar av andras källor eller andras/ egna upplevelser och intryck. Därför tycker de att man alltid ska använda andra källor vid sidan av so-rummets texter. 

Jag tycker att so-rummet är en ganska säker källa, men det mesta av faktan får man inte från själva so-rummet utan från olika länkar som finns där. 

Denna källan hittade jag länkad på so-rummet, och detta är en text som var insatt i Svenska Dagbladets historieblogg. Det är Dick Harrison som har skrivit denna artikeln och han är väldigt kunnig inom historia och därför anser jag att denna källan är trovärdig, och dessutom har jag jämfört den med mina andra källor. 


Wikipedia:
Wikipedia är en annan källa jag har använt mig av, men denna källan är inte lika säker som de andra eftersom vem som helst kan gå in och redigera i texterna. Däremot så är det många som kollar igenom texterna så att redigeringarna stämmer och om de inte stämmer så stängs den som redigerat texten fel av så att den aldrig mer kan redigera i wikipedia. 


Men eftersom jag har jämfört faktan med de andra källorna och allt har stämt så litar jag på wikipedia. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar