söndag 7 februari 2016

S. 65

6. a) PJ: Man kanske inte vet vems pengarna är, och då kan man inte lämna tillbaka de till sin ägare. 
PN: Man ska inte behålla något som inte är ens eget. Mitt är mitt och ditt är ditt. 

KJ: Den som hittar det får behålla det. 
KN: Det skulle kunna klassas som stöld. 

b) PJ: Man har rätt till ett privatliv. 
PN: Föräldrarna måste få lov att veta var dess barn befinner sig. 

KJ: Då kanske föräldrarna förbjuder en till att gå dit igen. 
KN: Får föräldrarna reda på var man hade varit sen så hade det kunnat få stora konsekvenser. 


c) PJ: 
Man ska inte ljuga, man ska alltid tala sanning. 

PN: 
Man sårar personen. 

KJ: 
För att skydda. Blir trevligare. 

KN: 
Kan tro att den inte är omtyckt. Det kan bli roligare. 


7. När man inte har bråttom så tycker man att alla andra kör väldigt fort, men när man själv har bråttom så tycker man att de andra kör för långsamt. Om alla skulle följa hastighetsskyltarna och köra i rätt hastighet så skulle detta inte längre att vara ett vardagsproblem. 


8. En religion säger att man ska göra en sak, men lagen säger tvärt emot. 

9. Det skulle finnas mindre brottslighet, och då skulle man behöva färre poliser och domstolar. Man skulle bli smartare. Man skulle kunna lägga pengarna på annat. 

3. Pliktetik är vad man förväntas göra, det är ens plikt att göra på ett visst sätt. Konsekvensetik är vad som kommer att hända när man gör något, vad konsekvenserna kommer att bli av en handling. 


måndag 18 januari 2016

plikt och konsekvensetik

Ska man tala om för läraren att någon fuskar på ett prov?


 Ja, enligt konsekvensetiken: Ja, annars kanske den personen tror att det är okej att fuska och gör det igen och då lär sig den personen ingenting. 

Nej, enligt konsekvensetiken: Den personen kanske har stränga föräldrar som förväntar sig ett visst resultat och personen kanske får det ännu värre hemma om föräldrarna vet att personen fuskar och inte är så duktig själv. Även om personen får en tillsättning så är det inte säkert att den inte fortsätter att fuska på prov i framtiden. 

Ja, enligt pliktetiken: Att bryta mot en av skolans regler måste få följder, annars kanske det är fler som börjar fuska. 

Nej, enligt pliktetiken: Personen måste få en chans till för att kunna förbättra sig. Det kanske bara var en tillfällighet att personen fuskade. 



Ska man svara ärligt att man tycker att kompisens tröja är ful?


Ja, enligt konsekvensetiken: Man skyddar kompisen från att bli mobbad av andra som kanske också tycker att tröjan är ful. 

Nej, enligt konsekvensetiken: Kompisen kan bli sårad även om den inte visar det. 

Ja, enligt pliktetiken: Som kompis så säger man det för att man vill skydda kompisen från andra. 

Nej, enligt pliktetiken: Den personen kanske inte har något annat val än att ha på sig tröjan, personens familj kan ha det svårt med ekonomin hemma och då har de inte råd med några andra tröjor. 



Ska de som inte samlat ihop pengar få följa med på tränings­­-
lägret nästa sommar?


Ja, enligt konsekvensetiken: Det kanske inte är alla som kan bidra med pengar till resan pga dålig ekonomi hemma eller något annat. 

Nej, enligt konsekvensetiken: Det skulle bli orättvist ifall det bara var vissa som skulle samla ihop pengar men att ändå alla skulle få följa med. 

Ja, enligt pliktetiken: Alla ska ha samma förutsättningar, oavsett om man har samlat ihop pengar eller inte. Det kan finnas olika anledningar till att vissa personer inte har bidragit, det kan tex vara dålig ekonomi hemma. 

Nej, enligt pliktetiken: Man måste bidra med något för att få vara med. Man kan inte tro att man har speciella privilegier. 



Ska man ge pengar till någon som tigger på gatan?



Ja, enligt konsekvensetiken: Man måste visa medlidande till de som har det värre än en själv. 

Nej, enligt konsekvensetiken: Det kommer inte att bli färre tiggare på gatorna om man ger pengar till de som finns nu. 

Ja, enligt pliktetiken: Man hjälper behövande och visar att man bryr sig om andra människor. 

Nej, enligt pliktetiken: Det är inte vårt ansvar att försörja tiggarna, ju fler som får pengar av oss desto fler kommer det att komma. Till slut kommer tiggarna att vara rika medan de som gett de pengar kommer att ha förlorat på det. 



















1 Du märker att en av dina klasskamrater fuskar på ett prov. Ska du tala om det för läraren?
Ja, jag ska berätta för läraren. Det är inte okej att någon skriver av andras svar och sen får rätt för det. 


2 En kompis har köpt en ny tröja som du tycker har en ful färg. Ska du svara ärligt eller inte när kompisen frågar vad du tycker om den nya tröjan? 
Jag skulle nog säga att jag inte tyckte om färgen på tröjan men jag skulle också säga att kompisen fick ha vad den ville på sig, det är ju trots allt den som ska ha tröjan på sig och inte jag. Alla har rätt till sina egna åsikter. 


3     Ditt fotbollslag har samlat ihop pengar men alla har inte hjälpt till lika mycket. Ska de som knappt gjort något få följa med på träningslägret i sommar?
Jag tycker att alla ska få följa med, men nästa gång man ska samla ihop pengar till en resa eller ett träningsläger så är det de som inte har hjälpt till lika mycket som får samla ihop det mesta den gången. Det kan ju också vara så att de som inte har bidragit kan ha vissa anledningar, dess familj kanske har det dåligt ekonomiskt. 


4     Du passerar förbi en kvinna som tigger pengar. Du har fem kronor som du inte behöver just nu i din ficka. Ska du ge bort pengarna eller inte? 
Jag skulle nog ge bort den, fem kronor är inte så mycket för mig men det är mycket för de som behöver det. Eftersom det inte finns så mycket man kan köpa för fem kronor och jag inte behöver pengarna så kan jag ju lika gärna ge den till någon som verkligen behöver den. 


Kom- ihåg tips - skriva Svenska

Ha med fler beskrivningar i mina texter.

Variera meningsbyggnaden.

Hålla mig till samma tempus.

Göra fler sammankopplingar.

Skriva mer utförligt. 

lördag 5 december 2015

Följder - industriella revolutionen

I den andra delen skall du redogöra för följderna och närmare bestämt hur människors liv förändrades. Här ska uttrycket urbanisering vara med samt vilka nya samhällsgrupper som framkommer under denna tid. Uppgiften skall vara klar senast 30/11 23:59 och även den mailas och publiceras på bloggen.  


Eftersom många av produktionerna hade stärkts och det hade blivit större framgång i olika industrier så har de flesta människorna fått det bättre efter denna tiden. Alla fick så klart inte det bättre än tidigare, men det gällde så klart inte alla. 

Industrin spred sig till länder som USA men också till länder i Europa, och de spred sig från Storbritannien. Folket fick lättare att överleva tack vare att industrierna satte fart och blev stora. Jordbruket var en av industrierna, där det producerades mycket mer än tidigare och det ledde till att det fanns mer mat att köpa, dvs mer till varje hushåll. Under denna tiden kom man också på flera nya vaccin som kunde bota tidigare dödliga sjukdomar, vilket ledde till en större befolkning. Det var fortfarande stor skillnad mellan rika och fattiga, de fattiga fick alla de sämre jobben och levde i sämre miljö än de rika. 

Nya varor kom till i de växande industrierna och det blev lättare att resa med ångbåtar och järnvägar. Nu kunde man resa till andra länder på ett lättare och smidigare sätt men det var ändå många som stannade kvar i sina hem. 


Urbaniseringen var att det var många som bytte jobb och många flyttade speciellt till städerna. Många hade jobbat på åkrar och med jordbruk tidigare men nu valde de att jobba i fabrikerna som fanns i industristäderna. De som började jobba i fabrikerna som fanns i industriländerna var tvungna att lämna landsbygden och åkrarna som man hade varit beroende av innan. 

fredag 4 december 2015

Planera måltid

Planera måltid

Fakta
Vi har valt att göra mat till Jenny. Jenny brukar känna sig trött ofta, så vi tycker att hon behöver mer kolhydrater. Därför har vi valt att göra panerad torsk med potatis och hollandaisesås, samt morötter, broccoli och ärtor. Potatis, ärtor, broccoli och morötter kan skördas under hösten och vintern. Fisken kan fiskas upp när som helst under året. 

Recept 
Hollandaisesås: 
75g smör
1 äggula
1/2 pressad citronsaft
2-3 msk vatten
salt
malen vitpeppar

Näringsämnen 
• Torsken innehåller D- vitamin, B6, B12, Omega 3 och protein. 
• Potatis innehåller kolhydrater, vatten och fibrer. 
• Broccoli innehåller mycket mineraler och vatten. 
• Ärtor innehåller mineraler, kolhydrater, fibrer och vatten. 

Frågor
  1. Ja, den är bra. Den innehåller näringsämnen som mineral, vitaminer, fibrer, protein pga fisken och äggen, potatisen innehåller mycket kolhydrater. 
  2. Vi byter fisken mot quorn eller baljväxter som böner eller linser. 
  3. Broccoli, morot och potatis skördas under hösten. Man fiskar torsken under hösten också. Citron är kanske inte det bästa för att det inte växer i Sverige men man kan ha något undantag. 
  4. Man kan köpa billigare fisk som hokifilé. 
  5. Utseendet var inte det bästa, men smaken var bra. Fisken, potatisen, hollandaisesåsen, allting smakade bra. Maten hade fin konsistens. Vi hann inte fixa alla grönsakerna, så vi hade bara morötter när vi åt. 
  6. Planera bättre, dela upp sakerna bättre. Vi var inte så effektiva, vi hann inte med allt som tex ärtorna och broccolin. Vi är inte helt säkra på vi gjorde helt rätt. Jenny tyckte om att laga mat till sig själv och måltiden vi gjorde tog ganska långt. Då var vi ändå två personer.




Egen laboration - labbrapport

Rubrik
(Vad heter laborationen och när den gjordes)
Egen laboration 
Uplift 
(Vad är det ni ska göra?)
Planera en laboration där du ska undersöka vilka ämnen som leder ström. 
Välj cirka fem ämnen, några som du tror leder ström och några som du inte tror leder ström. 

Syfte 
(Varför ska ni göra denna laboration?)
Från läroplanen, E-nivå
“Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter”.

Material 
(Vad för saker har ni använt)
Jag använde en lamphållare och en lampa, tre ledningar, en plastmugg, ett glas, en träbit, en pappersbit, enståltråd och ett batteri (4,5V). 
Utförande
(Hur ska ni göra?)
Man tar lampan och lamphållaren och kopplar i två av ledningarna i lamphållaren, sen kopplar men den ena ledningen i batteriet och den andra i ämnet som man vill testa. Den sista kabeln kopplar man mellan lampan och materialet som man vill testa. 


Hypotes
(Vilket resultat tror ni att ni kommer att få?)
Jag trodde att plastmuggen, glaset, träbiten och pappersbiten inte leder ström, men att ståltråden leder ström.
Riskanalys 
Om man kopplar ihop pluspol och minuspol till varandra genom att ta en ledning och sätta den ena änden på pluspolen och den andra på minuspolen, då blir det kortslutning. Är det ett starkt batteri som blir kortslutet så blir det väldigt varmt och det kan börja brinna. En annan risk kan vara att om man kopplar ledningarna fel så kan man få en stöt. 
Resultat
(Vad kom ni fram till)
Jag kom fram till att ståltråden leder ström men inte de andra materialen.
Slutsats 
(Vad drar ni för slutsatser av ert resultat? Stämde er hypotes? Finns det förbättringar man kan göra om man skulle göra om laborationen? Finns det felkällor?)
Min slutsats är att det är ganska få vardagliga material som leder ström. Min hypotes stämde, jag trodde att det bara var ståltråden som ledde ström och det stämde. 

Felkällor kan vara att batterierna man använder är olika starka, det kan också vara att lampan man använder inte funkar och då får man resultatet att inget av materialen man provar leder ström. Jag använde att batteri med 4,5V men en felkälla skulle kunna vara att någon annan har använt ett batteri med minde volt så hade kanske inte lampan lyst lika tydligt.  

onsdag 2 december 2015

A presentation about me

My name is Jasmin Lundahl and i’m 14 years old. I live with my mum and my three siblings, two sisters and one brother. My mum’s name is Jenny, my sisters name are Felicia and Annie and my brothers name is Karl. Felicia is 12 years old, Annie is 5 years old and Karl is 4 years old. We also have a cat and two horses, the cat is called Skrållan and the horses is called Elle and Noblesse. Skrållan is 11 years old, Elle is 22 years old and Noblesse is 18 years old. I have quite a few friends but is only a few I am with nearly every day. My hobby is riding. I like horses and I dislike football and homework. My school is big but it is shared in two parts, one part is to the class from preschool to the fifth grade and the other part is from sixth grade and up to ninth grade. Lund is a pretty small town in the south part of Sweden. 

My Instagram: jasminlun

My snapchat: pingusissa